Oletteko kiinnostuneita koulutuksesta, jossa tutkimustieto, teoria ja konkreettinen oppiminen kulkevat käsi kädessä?
Haluatteko osallistua koulutukseen, jossa tehdään yhdessä matematiikkaa ja saadaan tehokkaita työkaluja mukaan koulun arkeen?
Koulutuksemme keskittyvät toiminnallisen matematiikkaan, perustaitojen vahvaan oppimiseen, välineiden käyttöön, matikkapiirtämiseen ja matikkapuheeseen. Opikon koulutuksissa opitaan antamaan ajattelulle aikaa ja arvostetaan matematiikan ymmärtämistä ulkoa oppimisen sijaan. Koulutuksemme auttaa opettajia tukemaan erilaisia oppijoita matematiikan oppimisessa.
Koulutuksissamme keskitytään toiminnallisiin menetelmiin, käyttäen matematiikan toimintavälineitä, matematiikan piirtämistä ja kielentämistä oppimisen tukena. Haluamme vahvistaa osallistujien osaamista matematiikan konkretisoimisessa ja ymmärryksen lisäämisessä. Koulutukset voidaan toteuttaa lähi- tai verkkokoulutuksina tai näiden yhdistelmänä. Koulutusten sisällöt ja laajuudet ovat räätälöitävissä erilaisiin toiveisiin.
Alla olevasta taulukosta löydät koulutusteemoja eri opetusasteilla toimiville.
Koulutuksia varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, alakoulun henkilöstölle ja erityisopetukseen
Kohti merkityksellistä matematiikkaa | Tässä koulutuksessa keskitytään matematiikkaminäkuvaan, matematiikan kielentämiseen ja opetuksen selkokielistämiseen. Koulutuksen sisältö kattaa seuraavat teemat: • Myönteisen matematiikkaminäkuvan rakentaminen • Tunteet ja motivaatio matematiikan oppimisessa • Kannustava palaute ja minäkuvan vahvistaminen • Matematiikan kielentäminen opetuksessa ja oppimisessa Koulutus tarjoaa osallistujille ymmärryksen kielentämisen merkityksestä ja käyttökelpoiset työkalut arjen opetustyöhön. Koulutus toteutetaan verkkokoulutuksena. |
Matematiikkaa ymmärtäen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa | Koulutuksen sisältöinä ovat: • Loogismatemaattiset taidot (havainnointi, luokittelu, vertailu, sarjat) • Geometria ja mittaaminen • Lukukäsitteen ymmärtäminen Koulutus on toiminnallista ja osallistavaa, ja se perustuu aktiiviseen oppimiseen leikinomaisin keinoin. Koulutus antaa hyvät eväät ohjata vanhempia tukemaan lapsen matematiikan oppimista. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena ja mahdollisesti osittain verkkokoulutuksena. |
Matematiikan keskeiset solukohdat alkuopetuksessaulussa | Koulutuksen sisältöinä ovat: • Havainnointi ja hahmottaminen • Lukukäsitys: lukujen hajotelmat, lukujonotaidot, vertailu, luokittelu • Kymppiparit, kymmenylitys, kymmenalitus • Yhteen- ja vähennyslaskun laskustrategiat • Kertolaskun käsite • Sisältö- ja ositusjakolaskut • Mittaaminen ja mittayksikkömuunnokset: pituus, massa, litratilavuus, pinta-ala • Taitojen kartoittaminen ja matematiikan kokeet Koulutus antaa hyvät eväät ohjata vanhempia tukemaan lapsen matematiikan oppimista. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena ja mahdollisesti osittain verkkokoulutuksena. |
Looginen päättely ja ajattelun taidot | Tämä toiminnallinen koulutus keskittyy ajattelun taitojen kehittämiseen ja loogiseen päättelyyn. Koulutuksessa yhdistetään teoriaa ja käytännön tekemistä, ja se sisältää eri ikäisille soveltuvia loogisen päättelyn tehtäviä, joita voi tehdä yksin, pareittain ja ryhmissä. Koulutus ohjaa opettajia havainnoimaan oppilaiden suoritusstrategioita, arvostamaan toisten ratkaisustrategioita ja perustelemaan omia ratkaisuja. Koulutus voidaan toteuttaa lähi- tai verkkokoulutuksena. |
Koodaus ja ohjelmointi | Koodaus on täsmällisten ohjeiden antamista ja vastaavasti niiden seuraamista. Koulutuksessa aloitetaan yksinkertaisista palikkaleikeistä ja edetään vaativampiin ohjelmointipeleihin sekä välineillä ohjelmointiin. Koulutuksen aikana käytetään muun muassa seuraavia välineitä ja sovelluksia: • Ohjelmointilautapelit • iPad-sovellukset • Hello Ruby • Koodiaapinen • Ruudukko-ohjelmointi • Bee Bot • Robogem • Scratch Junior Koulutus antaa ymmärryksen siitä, mitä ohjelmointi on ja kuinka sitä voi toteuttaa ja opettaa varhaiskasvatuksessa ja alakoulussa. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena ja osittain verkkokoulutuksena. |
Tuhat tapaa tehdä lukualueella 1-10 | Koulutus on suunnattu erityisopetuksen opetushenkilöstölle, jonka oppilaat tarvitsevat pitkään opetusta ja harjoittelua lukualueella 0-10. Koulutuksessa keskitytään matemattisten taitojen kehittymisen polkuun ja kuinka aikuiset voivat vahvistaa oppijan esimatemaattisia taitoja, kuten havainnointia, lukumäärien pikahahmotusta, luku-numero-lukumäärän yhdistämistä, vertailua, luokittelua, sarjoittamista ja lukujonotaitoja. Koulutuksen sisältöinä ovat myös konkreettiset lukujen hajoitelmat sekä kymppiin asti laskeminen ja kymmeneksi täydentäminen, jotka ovat keskiössä. Koulutuksessa käsitellään käsitteitä enemmän, vähemmän ja yhtä paljon, ja harjoitellaan yhteen- ja vähennyslaskua toiminnallisilla menetelmillä. Koulutuksessa korostetaan toiminnallisten matematiikan välineiden käyttöä, matematiikan puheen merkitystä, matematiikkapiirrosten hyödyntämistä sekä opetuksen leikinomaisuutta ja pelillistämistä. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena. |
Tuhat tapaa tehdä lukualueella 1-200 | Koulutus on suunnattu erityisopetuksen opetushenkilöstölle, jonka oppilaat tarvitsevat pitkään opetusta ja harjoittelua lukualueella 0-200. Koulutuksessa vahvistetaan havainnointia, lukumäärien pikahahmotusta, vertailua ja lukujonotaitoja, luokittelua, sarjoja sekä tutustutaan lukusuoraan, satatauluun ja kymmenjärjestelmään. Koulutuksessa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita: • Lukujen hajotelmat konkreettisesti • Kymppiin asti laskeminen ja kymmeneksi täydentäminen • Kymmenylitys ja -alitus • Yhteen- ja vähennyslaskun laskustrategiat • Kertolaskun käsite • Jakolaskun käsite Koulutuksessa tutustutaan myös toiminnallisiin taitojen kartoitustehtäviin ja pelilliseen työskentelyyn. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena. |
Pelataan matikkaa | Koulutuksessa tutustutaan matematiikan hahmottamisen, havainnoinnin, ajattelun taitojen, geometrian, loogisen päättelyn ja laskutaitojen peleihin. Koulutuksessa opit pelillistämään opetustasi ja integroimaan sen jouhevasti osaksi oppitunteja ja siirtymätilanteita. Pelit ovat yksin, parin kanssa tai ryhmässä pelattavia. Osaan peleistä tarvitaan vain kynä ja paperi, osa peleistä on liikunnallisia. Pelit haastavat erilaiset pelaajat. Koulutuksessa pohditaan myös opettajan roolia pelin ohjeistajana ja havainnoijana, sekä mitä oppilaiden pelistrategiat kertovat heidän ajattelustaan. Koulutus voidaan räätälöidä eri luokka-asteiden opettajien tarpeisiin. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena. |
Matematiikan taitojen kartoitukset | Koulutuksessa keskitytään matematiikan taitojen kartoittamiseen ja korjaavan opetuksen suunnitteluun. Koulutus antaa tietoa olemassa olevista standardoiduista testeistä, pedagogisista kartoituksista ja esimerkkejä, kuinka kartoituksia voi pelillistää. Koulutus sopii erittäin hyvin luokanopettajille ja laaja-alaisille erityisopettajille. Koulutuksen aikana käytetään muun muassa seuraavia välineitä ja sovelluksia: • Mavalka • Lukimat • Banuca • Makeko • Laskustrategiakartoitukset • Pelit kartoituksen apuna Koulutus toteutetaan lähiopetuksena tai verkkokoulutuksena. |
Koulutuksia alakouluun
Kohti merkityksellistä matematiikkaa | Tässä koulutuksessa keskitytään matematiikkaminäkuvaan, matematiikan kielentämiseen ja opetuksen selkokielistämiseen. Koulutuksen sisältö kattaa seuraavat teemat: • Myönteisen matematiikkaminäkuvan rakentaminen • Tunteet ja motivaatio matematiikan oppimisessa • Kannustava palaute ja minäkuvan vahvistaminen • Matematiikan kielentäminen opetuksessa ja oppimisessa Koulutus tarjoaa osallistujille ymmärryksen kielentämisen merkityksestä ja käyttökelpoiset työkalut arjen opetustyöhön. Koulutus toteutetaan verkkokoulutuksena. |
Matematiikan keskeiset solukohdat alakoulussa | Koulutuksen sisältöinä ovat: • Havainnointi ja hahmottaminen • Lukukäsitys: lukujen hajotelmat, lukujonotaidot, vertailu, luokittelu • Kymppiparit, kymmenylitys, kymmenalitus • Yhteen- ja vähennyslaskun laskustrategiat • Kertolaskun käsite • Sisältö- ja ositusjakolaskut • Kerto- ja jakolaskun laskustrategiat • Kymmenjärjestelmä ja desimaaliluvut • Murtoluvut • Mittaaminen ja mittayksikkömuunnokset: pituus, massa, litratilavuus, pinta-ala • Taitojen kartoittaminen ja matematiikan kokeet Koulutus antaa hyvät eväät ohjata vanhempia tukemaan lapsen matematiikan oppimista. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena ja mahdollisesti osittain verkkokoulutuksena. |
Looginen päättely ja ajattelun taidot | Tämä toiminnallinen koulutus keskittyy ajattelun taitojen kehittämiseen ja loogiseen päättelyyn. Koulutuksessa yhdistetään teoriaa ja käytännön tekemistä, ja se sisältää eri ikäisille soveltuvia loogisen päättelyn tehtäviä, joita voi tehdä yksin, pareittain ja ryhmissä. Koulutus ohjaa opettajia havainnoimaan oppilaiden suoritusstrategioita, arvostamaan toisten ratkaisustrategioita ja perustelemaan omia ratkaisuja. Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstölle, mutta se soveltuu myös leirikouluohjelmaksi. Koulutus voidaan toteuttaa lähi- tai verkkokoulutuksena. |
Koodaus ja ohjelmointi | Koodaus on täsmällisten ohjeiden antamista ja vastaavasti niiden seuraamista. Koulutuksessa aloitetaan yksinkertaisista palikkaleikeistä ja edetään vaativampiin ohjelmointipeleihin sekä välineillä ohjelmointiin. Koulutuksen aikana käytetään muun muassa seuraavia välineitä ja sovelluksia: • Ohjelmointilautapelit • iPad-sovellukset • Hello Ruby • Koodiaapinen • Ruudukko-ohjelmointi • Bee Bot • Robogem • Scratch Junior Koulutus antaa ymmärryksen siitä, mitä ohjelmointi on ja kuinka sitä voi toteuttaa ja opettaa varhaiskasvatuksessa ja alakoulussa. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena ja osittain verkkokoulutuksena. |
Murtolukuja ymmärtäen | Koulutus on suunnattu perusopetuksen opettajille ja laaja-alaisille opettajille, jotka työskentelevät perusopetuksessa ja toisella asteella. Koulutuksessa tuodaan toiminnallisuus opetukseen ja tutustutaan murtolukujen opetuksessa hyödynnettäviin välineisiin, kuten murtokiekkoihin, tangrameihin, värisauvoihin ja piirtämiseen. Koulutuksen keskeisinä aiheina ovat: • Murtoluvun käsite • Kokonainen ja osa • Samannimisten murtolukujen yhteen- ja vähennyslasku • Sekaluku ja murtoluku • Murtoluvun muuttaminen yksinkertaisempaan muotoon (supistaminen) ja laventaminen • Erinimisten murtolukujen yhteen- ja vähennyslasku • Murtoluvun, desimaalin ja prosentin yhteys • Murtolukujen ja mittayksiköiden yhdistäminen • Murtolukujen osaamiskartoitukset Koulutus toteutetaan lähiopetuksena. |
Mittaaminen ja mittayksiköt ymmärrettävästi | Koulutuksessa tutustutaan aktiivisesti siihen, kuinka mittayksiköitä ja niiden muunnoksia voi konkretisoida käytännön harjoituksin. Mittaamisen integrointi osaksi arkipäivää tekee siitä merkityksellistä ja helposti lähestyttävää. Koulutuksen sisällöt: • Kymmenjärjestelmä mittayksikkömuunnosten perustana • suhdeluvut 10, 100, 1000 • Pituusmitat ja yksikkömuunnokset • Litratilavuus ja yksikkömuunnokset • Massa ja yksikkömuunnokset • Pinta-ala ja yksikkömuunnokset • Kuutiotilavuus yksikkömuunnokset • Pelit mittayksiköiden harjoitteluun • Mittalukujen yhdistäminen murtolukuihin ja prosentteihin Tämä koulutus tarjoaa käytännöllisiä työkaluja ja esimerkkejä, joiden avulla osallistujat voivat syventää ymmärrystään mittayksiköistä ja niiden soveltamisesta opetuksessa ja käytännössä. |
Pelataan matikkaa | Koulutuksessa tutustutaan matematiikan hahmottamisen, havainnoinnin, ajattelun taitojen, geometrian, loogisen päättelyn ja laskutaitojen peleihin. Koulutuksessa opit pelillistämään opetustasi ja integroimaan sen jouhevasti osaksi oppitunteja ja siirtymätilanteita. Pelit ovat yksin, parin kanssa tai ryhmässä pelattavia. Osaan peleistä tarvitaan vain kynä ja paperi, osa peleistä on liikunnallisia. Pelit haastavat erilaiset pelaajat. Koulutuksessa pohditaan myös opettajan roolia pelin ohjeistajana ja havainnoijana, sekä mitä oppilaiden pelistrategiat kertovat heidän ajattelustaan. Koulutus voidaan räätälöidä eri luokka-asteiden opettajien tarpeisiin. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena. |
Matematiikan taitojen kartoitukset | Koulutuksessa keskitytään matematiikan taitojen kartoittamiseen ja korjaavan opetuksen suunnitteluun. Koulutus antaa tietoa olemassa olevista standardoiduista testeistä, pedagogisista kartoituksista ja esimerkkejä, kuinka kartoituksia voi pelillistää. Koulutus sopii erittäin hyvin luokanopettajille ja laaja-alaisille erityisopettajille. Koulutuksen aikana käytetään muun muassa seuraavia välineitä ja sovelluksia: • Mavalka • Lukimat • Banuca • R-Mat • Makeko • Alva • Laskustrategiakartoitukset • Mittayksikkökartoitukset • Murtolukukartoitukset • Pelit kartoituksen apuna Koulutus toteutetaan lähiopetuksena tai verkkokoulutuksena. |
Koulutuksia yläkouluun ja toiselle asteelle
Kohti merkityksellistä matematiikkaa | Tässä koulutuksessa keskitytään matematiikkaminäkuvaan, matematiikan kielentämiseen ja opetuksen selkokielistämiseen. Koulutuksen sisältö kattaa seuraavat teemat: • Myönteisen matematiikkaminäkuvan rakentaminen • Tunteet ja motivaatio matematiikan oppimisessa • Kannustava palaute ja minäkuvan vahvistaminen • Matematiikan kielentäminen opetuksessa ja oppimisessa Koulutus tarjoaa osallistujille ymmärryksen kielentämisen merkityksestä ja käyttökelpoiset työkalut arjen opetustyöhön. Koulutus toteutetaan verkkokoulutuksena. |
Looginen päättely ja ajattelun taidot | Tämä toiminnallinen koulutus keskittyy ajattelun taitojen kehittämiseen ja loogiseen päättelyyn. Koulutuksessa yhdistetään teoriaa ja käytännön tekemistä, ja se sisältää eri ikäisille soveltuvia loogisen päättelyn tehtäviä, joita voi tehdä yksin, pareittain ja ryhmissä. Koulutus ohjaa opettajia havainnoimaan oppilaiden suoritusstrategioita, arvostamaan toisten ratkaisustrategioita ja perustelemaan omia ratkaisuja. Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstölle, mutta se soveltuu myös leirikouluohjelmaksi. Koulutus voidaan toteuttaa lähi- tai verkkokoulutuksena. |
Murtolukuja ymmärtäen | Koulutus on suunnattu perusopetuksen opettajille ja laaja-alaisille opettajille, jotka työskentelevät perusopetuksessa ja toisella asteella. Koulutuksessa tuodaan toiminnallisuus opetukseen ja tutustutaan murtolukujen opetuksessa hyödynnettäviin välineisiin, kuten murtokiekkoihin, tangrameihin, värisauvoihin ja piirtämiseen. Koulutuksen keskeisinä aiheina ovat: • Murtoluvun käsite • Kokonainen ja osa • Samannimisten murtolukujen yhteen- ja vähennyslasku • Sekaluku ja murtoluku • Murtoluvun muuttaminen yksinkertaisempaan muotoon (supistaminen) ja laventaminen • Erinimisten murtolukujen yhteen- ja vähennyslasku • Murtoluvun, desimaalin ja prosentin yhteys • Murtolukujen ja mittayksiköiden yhdistäminen • Murtolukujen osaamiskartoitukset Koulutus toteutetaan lähiopetuksena. |
Mittaaminen ja mittayksiköt ymmärrettävästi | Koulutuksessa tutustutaan aktiivisesti siihen, kuinka mittayksiköitä ja niiden muunnoksia voi konkretisoida käytännön harjoituksin. Mittaamisen integrointi osaksi arkipäivää tekee siitä merkityksellistä ja helposti lähestyttävää. Koulutuksen sisällöt: • Kymmenjärjestelmä mittayksikkömuunnosten perustana • suhdeluvut 10, 100, 1000 • Pituusmitat ja yksikkömuunnokset • Litratilavuus ja yksikkömuunnokset • Massa ja yksikkömuunnokset • Pinta-ala ja yksikkömuunnokset • Kuutiotilavuus yksikkömuunnokset • Pelit mittayksiköiden harjoitteluun • Mittalukujen yhdistäminen murtolukuihin ja prosentteihin Tämä koulutus tarjoaa käytännöllisiä työkaluja ja esimerkkejä, joiden avulla osallistujat voivat syventää ymmärrystään mittayksiköistä ja niiden soveltamisesta opetuksessa ja käytännössä. |
ALVA Peruslaskutaidot kuntoon yläkoulussa ja toisella asteella | Koulutus on suunnattu erityisesti yläkoulun ja toisen asteen laaja-alaisille erityisopettajille. Koulutus antaa opettajille valmiudet kielentää omaa opetustaan, käyttää matematiikan välineitä, piirtää matematiikkaa ja puhua matematiikkaa. Koulutuksessa käsitellään seuraavia osa-alueita: • Lukukäsite ja laskustrategiat • Kymmenjärjestelmä ja desimaaliluvut • Mittaaminen ja mittayksiköiden muunnokset (pituus, massa, litratilavuus, pinta-ala, kuutiotilavuus) ja suuruusluokan arviointi • Murtoluvut • Prosenttilaskut • Yhtälöt ja verrannot • Kokonaisia ja osioita Koulutuksessa kartoitetaan oppijan taidot, analysoidaan tulokset, suunnitellaan oppimisen tavoitteet kartoituksen pohjalta ja toteutetaan suunnitelma. Kurssimateriaalit ovat saatavilla online-kurssiympäristössä. |
Pelataan matikkaa | Koulutuksessa tutustutaan matematiikan hahmottamisen, havainnoinnin, ajattelun taitojen, geometrian, loogisen päättelyn ja laskutaitojen peleihin. Koulutuksessa opit pelillistämään opetustasi ja integroimaan sen jouhevasti osaksi oppitunteja ja siirtymätilanteita. Pelit ovat yksin, parin kanssa tai ryhmässä pelattavia. Osaan peleistä tarvitaan vain kynä ja paperi, osa peleistä on liikunnallisia. Pelit haastavat erilaiset pelaajat. Koulutuksessa pohditaan myös opettajan roolia pelin ohjeistajana ja havainnoijana, sekä mitä oppilaiden pelistrategiat kertovat heidän ajattelustaan. Koulutus voidaan räätälöidä eri luokka-asteiden opettajien tarpeisiin. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena. |
Matematiikan taitojen kartoitukset | Koulutuksessa keskitytään matematiikan taitojen kartoittamiseen ja korjaavan opetuksen suunnitteluun. Koulutus antaa tietoa olemassa olevista standardoiduista testeistä, pedagogisista kartoituksista ja esimerkkejä, kuinka kartoituksia voi pelillistää. Koulutus sopii erittäin hyvin luokanopettajille ja laaja-alaisille erityisopettajille. Koulutuksen aikana käytetään muun muassa seuraavia välineitä ja sovelluksia: • Mavalka • Lukimat • Banuca • R-Mat • Makeko • Alva • Laskustrategiakartoitukset • Mittayksikkökartoitukset • Murtolukukartoitukset • Pelit kartoituksen apuna Koulutus toteutetaan lähiopetuksena tai verkkokoulutuksena. |
Leena on kouluttanut opetushenkilöstöä jo yli 10 vuoden ajan toiminnalliseen matematiikkaan. Koulutuksia on järjestetty yhdessä yliopistojen, kesäyliopistojen ja kuntien ja kaupunkien kanssa. Koulutukset on toteutettu verkkokoulutuksena, lähiopetuksena ja näiden yhdistelmänä. Koulutukseen osallistuneet ovat olleet erittäin tyytyväisiä (arvio 4,7/5) koulutusten annista ja hyödystä omaan työhön.
Asiakkaiden kokemaa koulutuksissa:
”Mielenkiintoista, oivaltavaa ja kokemuksen kautta oppimista.”
”yksi parhaimmista koulutuksista, johon olen osallistunut.”
”Hyvä kun pääsi itse tekemään ja kokeilemaan.”
”Aluksi pelotti ja meinasin karata, sitten näin kouluttajan, matikkavälineet ja innostuin. Ei tarvinnut pelätä.”
”Päivä mennyt nopeasti. Olen saanut lukuisia ideoita, muistanut vanhoja ja jakanut kokemuksia.”
”Vaikka ajomatka oli pitkä, niin tämän vuoksi kannatti tulla.”
”Toiminnalliset kartoitusmenetelmät toivat uutta opetukseen. Aina kaikkea ei tarvitsekaan tehdä koepaperille.”
”Koulutuspäivän jälkeen olin energiaa täynnä ja odotin milloin pääsen tekemään oppilaiden kanssa.”
”Oli kiva kun toiminnallisissa tehtävissä oli myös liikunnallisia tehtäviä, eikä vain pöydän ääressä tehtäviä.”
Ota yhteyttä. Räätälöidään teidän tarpeisiinne sopiva koulutus!