UKK Opikko

Tälle sivulle on kerätty meiltä usein kysyttyjä kysymyksiä.

Perustietoa toiminnallisesta matematiikasta

1. Mitä tarkoittaa toiminnallinen matematiikan opetus?

2. Mitä välineitä käytetään toiminnallisessa matematiikan opetuksessa?

3. Mitä hyötyjä toiminnallisesta matematiikan opetuksesta on havaittu oppimistuloksissa?

Tietoa opetushenkilöstölle

4. Miten koulutuksenne voi auttaa minua kehittämään matematiikan opetustaitojani?

5. Kuinka voi tilata toiminnallisen matematiikan koulutuksen?

6. Mikä on Opikkomatikkaa verkkokurssi?

Tietoa perheille, nuorille ja aikuisille kun matikassa on haasteita

7. Mitä palveluita Opikossa on perheille, nuorille ja aikuisille kun matikka ei oikein suju?

8. Miten käsitellä matikkapelkoa ja -ahdistusta oppilaiden keskuudessa?

9. Miten varmistaa, että varhaiset matikkataidot ovat kunnossa ennen vaikeampien asioiden opettamista?

10. Mitä on matematiikkaterapia?

Perustietoa toiminnallisesta matematiikasta

1. Mitä tarkoittaa toiminnallinen matematiikan opetus

Toiminnallinen matematiikan opetus tarkoittaa matematiikan oppimista konkreettisten välineiden avulla, matematiikan piirtämistä ja oman matemaattisen ajattelun ääneen puhumista. Tämä lähestymistapa tekee matematiikasta käsinkosketeltavaa ja auttaa oppilaita ymmärtämään abstrakteja käsitteitä konkreettisten esimerkkien kautta. Toiminnallinen matematiikan opetus auttaa oppilaita ymmärtämään matematiikan käsitteitä syvällisemmin ja ymmärtämään matematiikkaa. Konkreettiset välineet ja visuaaliset esitykset tekevät oppimisesta mielekkäämpää ja auttavat erityisesti niitä, joilla on vaikeuksia abstraktien käsitteiden hahmottamisessa. Lisäksi oman ajattelun ääneen puhuminen vahvistaa oppilaiden matemaattista itsevarmuutta ja matematiikan kielentämistä.

2. Mitä välineitä käytetään toiminnallisessa matematiikan opetuksessa?

Välineet liittyvät läheisesti toiminnalliseen matematiikan opetukseen ja oppimiseen. Konkreettiset välineet, kuten laskusauvat, murtokiekot, kymmenjärjestelmävälineet ja palikat auttavat visualisoimaan matematiikan käsitteitä. Välineiden avulla opiskelijat voivat helpommin mallintaa omaa ajatteluaan ja selittää, kuinka he ovat ratkaisseet tehtävät. Tämä vahvistaa oppimista ja auttaa opettajia ymmärtämään paremmin oppilaidensa ajatteluprosesseja.

3.Mitä hyötyjä toiminnallisesta matematiikan opetuksesta on havaittu oppimistuloksissa?

Oppilaat, jotka osallistuvat toiminnalliseen matematiikan opetukseen, ymmärtävät käsitteitä syvällisemmin ja muistavat oppimansa asiat paremmin. Nämä menetelmät tekevät oppimisesta hauskaa ja kiinnostavaa, mikä lisää oppilaiden motivaatiota ja halukkuutta oppia matematiikkaa. Käytännön tehtävät ja aktiviteetit kehittävät oppilaiden ongelmanratkaisutaitoja ja auttavat heitä soveltamaan matematiikan käsitteitä erilaisissa tilanteissa. Toiminnallisilla matematiikan tunneilla ryhmätyöskentely on usein keskiössä, mikä vahvistaa yhteistyötaitoja ja edistää sosiaalista oppimista. Leikin ja käytännön tehtävien avulla oppilaiden matikkapelko ja -ahdistus vähenevät, mikä luo positiivisen oppimisympäristön.

Toiminnallinen matematiikan opetus huomioi erilaiset oppimistyylit ja tarjoaa jokaiselle oppilaalle mahdollisuuden oppia heille sopivalla tavalla. Näiden hyötyjen ansiosta toiminnallinen matematiikan opetus parantaa merkittävästi oppimistuloksia ja tekee matematiikan oppimisesta positiivisen kokemuksen.

Tietoa opetushenkilöstölle

4. Miten koulutuksenne voi auttaa minua kehittämään matematiikan opetustaitojani?

Koulutuksemme on suunnattu laajalle opetusalan ammattilaisten joukolle, mukaan lukien varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajat, perusopetuksen opettajat sekä laaja-alaiset erityisopettajat. Lisäksi tarjoamme koulutusta toisen asteen opettajille, erityisesti niille, jotka haluavat vahvistaa opintojaan aloittavien opiskelijoiden matematiikan perustaitoja.

Koulutuksemme ovat räätälöitävissä asiakkaan tarpeiden mukaan, ja ne voidaan toteuttaa eri muodoissa, kuten lähiopetuksena, verkkokoulutuksena tai hybridimallina. Lisäksi tarjoamme mahdollisuuden itsenäiseen opiskeluun verkkokurssiympäristössämme, joka on saatavilla joustavasti, missä ja milloin tahansa.

Koulutuksemme on suunniteltu auttamaan opettajia tuntemaan olonsa varmaksi matematiikan opetusvälineiden käytössä. Tarjoamme konkreettisia esimerkkejä ja harjoituksia, joiden avulla voit oppia käyttämään välineitä ja selkeyttämään matematiikan käsitteitä. Olemme myös aina valmiita vastaamaan kysymyksiisi ja tarjoamaan tukea.

Koulutuksemme ovat käytännönläheisiä, ja niissä teoria ja konkretia kohtaavat. Koulutukset ovat vuorovaikutteisia ja rohkaisevat ja innostavat opettajia kehittämään omaa opetustaitoaan. Koulutuksissa saa myös ideoita siitä, kuinka voi viedä toiminnallista matematiikkaa työpaikoille ja ohjata vanhempia lapsen matematiikan oppimisen tukemisessa.

5. Kuinka voi tilata toiminnallisen matematiikan koulutuksen?

Opikon toiminnalliset matematiikan koulutukset ovat helposti saatavilla ja räätälöitävissä vastaamaan juuri sinun tarpeitasi. Voit tutustua koulutustarjontaan Opikon koulutustarjottimella, jossa on listattuna erilaisia koulutusteemoja.

Koska on tärkeää, että koulutus vastaa mahdollisimman hyvin tarpeitasi, koulutuksia voidaan räätälöidä juuri sinulle sopiviksi. Voit kertoa koulutustarpeesi yhteydenottolomakkeella tai suoraan sähköpostitse  opikko(at)opikko.fi. Otamme sinuun yhteyttä ja sovimme kanssasi tarkemmin koulutuksen sisällöstä sekä muista koulutukseen liittyvistä käytännön asioista.

6. Mikä on Opikkomatikkaa verkkokurssi?

Opikkomatikkaa  -verkkokurssit tarjoavat mahdollisuuden itsenäiseen opiskeluun. Kurssit sisältävät monipuolisia materiaaleja, kuten ladattavia tiedostoja, tulostettavia tehtäviä ja videoita. Kun hankit kurssin, saat käyttöoikeuden siihen 12 kuukauden ajaksi.

Kurssille rekisteröidyttyäsi saat henkilökohtaiset kirjautumistunnukset, joilla voit kirjautua kurssialustalle. Kurssialustalta löydät kaikki hankkimasi kurssit ja voit edetä opiskelussa omassa tahdissasi.

Opikkomatikkaa onlinekurssit kehittyvät jatkuvasti, ja uusia kursseja lisätään säännöllisesti. Voit tutustua saatavilla oleviin kursseihin osoitteessa www.bit.ly/opikkomatikkaa.

Tietoa perheille, nuorille ja aikuisille kun matikassa on haasteita

7. Mitä palveluita Opikossa on perheille, nuorille ja aikuisille kun matikka ei oikein suju?

Opikko tarjoaa yksilöllistä ohjausta lapsille, nuorille ja aikuisille, jotka kohtaavat vaikeuksia matematiikan oppimisessa. Ohjaus alkaa matematiikan taitojen kartoittamisella erilaisten menetelmien avulla. Kartoituksissa huomioidaan jokaisen oppijan yksilölliset tarpeet, ja osa kartoituksista on toteutettu pelimuotoisesti, mikä tekee prosessista hauskempaa ja interaktiivisempaa.

Kartoituksen tulokset antavat arvokasta tietoa oppimisen tilanteesta, vahvuuksista ja mahdollisista puutteista. Esimerkiksi nuoren kartoitus saattaa paljastaa, että hän on opetellut mittayksikkömuunnoksia ulkoa, mutta ei ymmärrä niiden liittymistä kymmenjärjestelmään.

Kartoituksen perusteella suunnitellaan yksilölliset oppimisen sisällöt ja edetään opiskelussa askel askeleelta. Oppimisen aikana teemme välikartoituksia varmistaaksemme oppimisen etenemisen.

Tarjoamme Opikossa myös konsultaatiota huoltajille siitä, kuinka he voivat tukea lapsen matematiikan oppimista arjessa.

Opikko toimii Espoossa, missä myös mahdolliset lähitapaamiset järjestetään. Tarvittaessa opetus voidaan toteuttaa myös lapsen kotona. Ohjausta nuorille ja aikuisille voidaan tarjota myös verkossa.

8. Miten käsitellä matikkapelkoa ja -ahdistusta ?

Matikkapelko ja -ahdistus ovat yleisiä haasteita, mutta ne voidaan voittaa toiminnallisen opetuksen avulla. Toiminnallisen matematiikan avulla voidaan luoda onnistumisen kokemuksia. Kohtaamiset voidaan myös rakentaa oppijan vahvuuksien perustalle. Matematiikan välineitä käyttämällä matematiikasta tulee ymmärrettävämpää ja lähestyttävämpää. Matikkapelot vähentävät positiivisten kokemusten kautta.

Myönteisessä ja kannustavassa oppimisympäristössä jokainen  tuntee olonsa turvalliseksi ja arvostetuksi. Tärkeää on varmistaa, että matematiikan tehtävät ovat oppijan kokoisia ja tarjoavat onnistumisen kokemuksia. Positiiviset kokemukset edistävät myönteistä suhtautumista matematiikkaa kohtaan ja innostavat  kiinnostumaan aiheesta entistä enemmän.

Yksilöllisissä tukitunneissamme rakennamme opetuksen oppijan tarpeiden mukaiseksi ja huomioimme hänen kiinnostuksen kohteensa. Konsultoimme myös perhettä tukemaan lapsen oppimisvalmiuksien kehittämistä ja motivaation lisäämistä.

Yhdessä matikkapelosta kärsivien nuorten ja aikuisten kanssa teemme kattavan kartoituksen heidän matematiikan taidoistaan ja ymmärrämme yksilölliset haasteet. Tämän pohjalta laadimme yksilöllisen suunnitelman, jonka avulla matematiikan perustaidot otetaan haltuun ja luodaan vahva pohja uuden oppimiselle.

9. Miten varmistaa, että varhaiset matikkataidot ovat kunnossa ennen vaikeampien asioiden opettamista?

Matemaattisten taitojen oppiminen edellyttää vankkaa perustaa, joten on olennaista varmistaa, että oppilailla on hallussa perusasiat ennen monimutkaisempien käsitteiden käsittelemistä.

Opikossa käytämme tehokkaita välineitä ja menetelmiä, joilla voimme arvioida oppilaiden taitotasoa ja tarjota tarvittavaa tukea oikea-aikaisesti ja yksilöllisesti.

Olemme kehittäneet myös monipuolisia pelejä, joiden avulla matematiikan taitoja voidaan kartoittaa leikkisällä ja motivoivalla tavalla. Tämä auttaa oppilaita hahmottamaan omat vahvuutensa ja kehityskohteensa matematiikan saralla ja tarjoaa opettajille arvokasta tietoa opetuksen suunnittelua varten.

10.Mitä on matematiikkaterapia?

Matematiikkaterapia on lähestymistapa, joka pyrkii auttamaan yksilöitä voittamaan matematiikkaan liittyvät haasteet, pelot ja ahdistukset. Se on tarkoitettu niille, joiden matematiikan oppiminen ei suju tai jotka kokevat matematiikan kiinnostuksen puutetta.

Matematiikkaterapeutti työskentelee yksilöllisesti asiakkaan kanssa, tunnistaen hänen vahvuutensa ja heikkoutensa matematiikassa ja tarjoamalla räätälöityjä strategioita ja harjoituksia niiden parantamiseksi. Terapiassa tehdään arviointi osaamisen vahvuuksista ja puutteista, mikä auttaa suuntaamaan terapian oikein ja tarjoamaan onnistumisen kokemuksia.

Matematiikkaterapia voi sisältää perustaitojen vahvistamisen lisäksi asenteiden muokkaamista, ahdistuksen hallintaa ja oppimisstrategioiden kehittämistä.

Terapia koostuu erilaisista interaktiivisista harjoituksista, keskusteluista ja reflektioista, ja sen tavoitteena on auttaa asiakasta saavuttamaan parempi ymmärrys ja hallinta matematiikan oppimisessa sekä kannustaa häntä käyttämään matematiikkaa tehokkaasti arkielämässä.